De wielerwedstrijd Heylen Vastgoed Heistse Pijl gaat op zaterdag 6 juni van start in Vosselaar. De profkoers die de hele Kempen doorkruist en eindigt met lokale rondes in Heist-op-den-Berg heeft een contract voor drie jaar afgesloten met Vosselaar. Nadat de renners vier jaar lang in Turnhout zijn gestart, verhuist de karavaan naar Vosselaar.

Het epicentrum van de start van de Heistse Pijl ligt op en rond het Cingelplein, pal in het centrum van Vosselaar. De entourage van de renners stroomt daar al ’s morgens toe en de start wordt gegeven om 12.30 uur. Voor Vosselaar en de 30-jarige burgemeester Gilles Bultinck (CD&V) is de komst van de profkoers een uniek evenement.

“Het is natuurlijk een publiek geheim dat ik zelf een wielerliefhebber ben. Het was ook altijd mijn droom om een wielerwedstrijd naar Vosselaar te halen. De komst van de Heistse Pijl oversteeg mijn verwachtingen”, zegt de trotse burgemeester.

“We willen ook een nieuwe dynamiek creëren met onze inwoners. Met de Lentebraderij die dit jaar plaatsvindt op zondag 7 juni, een dag na de start, laten we het een heel weekend bruisen in Vosselaar. We zijn ook al langer bezig om er een echte fietsgemeente van te maken. En op mijn bureau van het gemeentehuis heb ik een schilderij van Karel Kaers gehangen. Die inwoner van Vosselaar werd in 1934 wereldkampioen wielrennen op de weg.”

De Heistse Pijl kende de voorbije jaren met Tom Boonen en Greg Van Avermaet al belangrijke winnaars. Bovendien wordt de wedstrijd live uitgezonden op Sporza. De organisatie wil samenwerken met lokale verenigingen en enkele ondernemers om van de start een heuse feestdag te maken. “We willen de startplaats in de Kempen houden omdat de Kempen een rijke wielergeschiedenis heeft. Tom Boonen heeft eerder al een warme oproep gedaan om de Kempen niet te vergeten”, zegt koersdirecteur Dieter Clerx. “Intussen voeren we goede gesprekken met de rennersploegen over hun deelname.”

De dag na de profkoers zijn recreatieve fietsers welkom op de Heylen Vastgoed Classic, een toertocht voor het goede doel. “In tegenstelling tot 2019 start de Classic dit jaar op één plaats, in Heist-op-den-Berg. We stippelen dat parcours verder uit”, zegt Jef Van den Bosch organisator van de Heistse Pijl.

Foto en tekst overgenomen uit het Nieuwsblad (Bvdl)