Samen met de nieuwe directie heeft voormalig schepen van Onderwijs Inge Van Goubergen het dossier in een versnelling gebracht waardoor de leerlingen van het school Heieinde hun schooljaar kunnen starten in een volledig vernieuwde en energievriendelijke school.

In het artikel naar aanleiding van de officiële opening van de school is ze dan ook bijzonder fier

“Fier omdat we de voorbije twee legislaturen zo volhardend zijn geweest. De komende generaties kunnen hier afstuderen in een mooi gebouw.”

Er werd in totaal 6,5 miljoen geïnvesteerd waarvan 2,575 miljoen werd gesubsidieerd.

Hieronder het artikel uit het Nieuwsblad 20190527 (van Bart Van Den Langenbergh)

Na een werk van lange adem ging zaterdag de compleet vernieuwde gemeentelijke basisschool Heieinde in Vosselaar officieel open. De school kreeg nieuwe klaslokalen, speelruimten en een fonkelnieuwe refter voor de kleuters
Met als thema ‘geluksvogels’ vond voorbije zaterdag het schoolfeest van de gemeentelijke basisschool Heieinde in de Sint-Jozefstraat in Vosselaar plaats. De 347 leerlingen en hun leraren zijn ook geluksvogels met hun gloednieuwe school.

De plannen voor die nieuwe school gaan al twee legislaturen mee. Het gemeentebestuur liet tien jaar geleden een ontwerp maken voor een nieuwbouw. Maar dat project werd eind 2011 in de vuilnisbak gekieperd omdat het niet realistisch was. Daarna pakte de gemeente de vernieuwing in fasen aan. In een eerste fase werden het sanitair en de stookinstallaties vernieuwd. De tweede fase, de eigenlijke verbouwing, ging begin 2018 van start en is zo goed als klaar met uitzondering van de refter van de lagere school. Met de nieuwbouw zijn ook de prefablokalen die tientallen jaren dienst deden, definitief verdwenen.

“We installeerden nieuwe, modulaire gebouwen met vier klassen voor de eerste en tweede leerjaren”, vertelt Greet Raeves, directeur van Heieinde. “De lokalen zijn bijna-energieneutrale gebouwen. We zijn heel tevreden over deze klaslokalen. In de rest van het gebouw zijn alle klassen vernieuwd. Aan de voorkant is de kleuterschool uitgebouwd met nieuwe klassen, een eigen speelplaats en ook kleuterrefter. Ook de inkom van het gebouw is vernieuwd. De lokalen van het secretariaat, de directie en de vergaderruimten liggen nu centraal.”

De lagere school kreeg een overkapping op de speelplaats, maar moet nog enkele maanden wachten op een nieuwe refter. De refter is het laatste onderdeel van de school dat moet afgewerkt worden, momenteel eten de kinderen hun boterhammetjes nog op in de Sint-Jozefzaal.

Het project kostte 6,5 miljoen euro, waarvan 2,5 miljoen euro werd betaald door Vlaanderen. Schepen van Ruimtelijke Ordening Inge Van Goubergen (CD&V) is al jaren met het dossier bezig en bijzonder trots. “Fier omdat we de voorbije twee legislaturen zo volhardend zijn geweest”, zegt ze. “De komende generaties kunnen hier afstuderen in een mooi gebouw.”

Huidig onderwijsschepen Tinne Wouters (N-VA) mocht het lintje mee doorknippen. “We hebben het vandaag over iPads in het onderwijs. Er worden andere eisen gesteld aan gebouwen, die daarom veelzijdig moeten zijn. Het heeft bloed, zweet en tranen gekost maar het resultaat is de moeite waard.”

De kinderen van de leerlingenraad waren al even enthousiast. “Ik hou van het podium omdat we daar kunnen spelen en dansen. Vroeger stonden er bomen in de weg op de speelplaats.”

• Gebouwen & infrastructuur
  • Onderwijs