De restauratie van de verkrotte oude pastorie Het Hof in Vosselaar komt in een serieuze stroomversnelling. De Vlaamse overheid heeft deze week sneller dan verwacht een restauratiepremie van 1,45 miljoen euro toegekend.

Niets dan lachende gezichten vrijdagochtend op het terrein van Het Hof aan het Hofeinde in Vosselaar. Het gemeentebestuur kon samen met de vzw Kempens Landschap aankondigen dat Vlaams minister-president Geert Bourgeois een restauratiepremie van 1,45 miljoen euro heeft toegekend voor het Hof. De kosten van de werken wordt geraamd op 2,75 miljoen euro. In april vorig jaar kochten de gemeente Vosselaar, Kempense Landschap en het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) het gebouw met omliggend park en bos aan.

De partners stelden een restauratiedossier en een premieaanvraag op. ANB ontfermt zich over het 25 hectare groot bos rond Het Hof. Het gebouw zelf dateert uit 1750 en deed vroeger dienst als pastorie. Het werd in 2001 beschermd als monument. Het pand kwam in 1852 in privéhanden en staat er nu zwaar verwaarloosd bij. Daar komt dankzij de subsidie snel verandering in.

Amper vijf maanden

“Normaal gezien duurt het vijf jaar eer een restauratiepremie wordt toegekend. In dit geval heeft de Vlaamse overheid er amper vijf maanden over gedaan”, glundert gedeputeerde Kathleen Helsen (CD&V), tevens covoorzitter van Kempens Landschap. “We hadden aan de overheid gevraagd om er spoed achter te zetten omdat er heel wat werk aan de winkel is. Het terrein wordt samen met een privépartner omgevormd tot een toeristische toegangspoort met op de gelijkvloerse verdieping een brasserie. De eerste verdieping is bestemd voor logies voor een B&B en op de zolder komen er nog twee vergaderruimten. Achteraan het hoofdgebouw wordt een extra volume bij gebouwd met een keuken, toiletten en een technische ruimte.”

De Groep Versmissen uit Turnhout is de commerciële partner die het gebouw onder handen neemt. Het gemeentebestuur van Vosselaar investeert nog wel eerst 17.000 euro om het gebouw winddicht te maken en het dak voorlopig te herstellen. Dat is ook nodig om een dure herstelvordering van de rechtbank te vermijden.

“Iedereen heeft er belang bij om dit monument zo snel mogelijk in ere te herstellen en het gebouw terug te geven aan de bevolking”,

zegt Gilles Bultinck (CD&V), burgemeester in Vosselaar.

“Nu de restauratiepremie is goedgekeurd, staan we al een hele stap dichter bij het begin van de werken. Ook enkele betonrustieke bruggetjes en aanpassingen aan de vijver zijn opgenomen in het restauratiedossier.”

In het meest optimistische scenario zou het vernieuwde Hof al in 2021 kunnen openen, maar het kan ook langer duren. Het bosgebied rond Het Hof is eerder door ANB al opengesteld.

Uit het Nieuwsblad 20190524 Foto & Artikel Bart Van den Langenbergh

• Gebouwen & infrastructuur