Carolien Meulders (begeleider kinderdagverblijf in Vosselaar)

Begin maart draaiden we nog op volle toeren, al onze kindjes waren nog lekker onbezorgd aan het spelen in de opvang. 18 maart het nieuws over het Corona gebeuren kan je niet meer ontlopen. Aan iedereen werd gevraagd om zijn steentje bij te dragen en zoveel mogelijk in U KOT TE BLIJVEN. Dus ook voor onze kadeeke’s.

De opvang blijft open voor ouders van essentiële beroepen. Van plots een volle bezetting van gemiddeld 28 kindjes per dag naar 1 kindje in de opvang. Dit was enorm wennen zowel voor dat ene kindje als voor de medewerkers.

Geen gegier, geen gehuil, lege speelruimten, lege slaapkamers,….

Van deze periode hebben we gebruik gemaakt om alles te ontsmetten, muren, plafonds, speelgoed, kasten, bedjes,…. Alles werd onder handen genomen.

Na een 2-tal weken komen er toch een aantal kindjes terug naar de opvang waarvan de ouders terug aan de slag moeten buitenshuis. Met toch wel een gemengd gevoel brengen de ouders hun kindje naar de opvang.

Begin mei zullen er veel bedrijven terug opstarten, wat wil zeggen dat er ook terug meer kindjes naar de opvang zullen komen. Hoe pakken we dit aan om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen? Een hele hoop extra maatregelen en strengere regels dienen te worden genomen, zowel voor de ouders als voor alle medewerkers: wij als medewerkers zullen mondmaskers dragen, alsook onze ouders. Er zullen ontsmettingsproducten ter beschikking staan voor de ouders bij het binnenkomen. De deurklinken zullen regelmatig proper gemaakt worden, ruimten worden regelmatig verlucht, verschillende ingangen per leeftijdsgroep, 1 ouder per kind voor het brengen en afhalen, geen grootouders, zo weinig  mogelijk wissels van personeel per leeftijdsgroep.

Als verzorgende in de opvang is het ook wel een beetje met een dubbel gevoel om voor de kinderen zorgen. Je hebt thuis je eigen gezin, die je ook zoveel mogelijk wil beschermen, en je wil de ouders die opvang nodig hebben voor hun kinderen ook verder helpen.

Uit het contact met de ouders haal je ook uit dat ze dit zelf ook moeilijk vinden om hun kinderen terug te sturen naar de opvang, maar als je eenmaal weer aan de slag moet buitenshuis kan het natuurlijk niet anders. Grootouders is momenteel geen optie en krijgen we ook de vraag of de kinderen wat extra dagen kunnen opvangen.

We gaan er elke dag voor om zoveel mogelijk vreugde en plezier uit onze dag te halen.

Samen lukt het ons wel!