De burgemeesters van de stadsregio (Vosselaar - Beerse - Turnhout - Oud-Turnhout)  willen de handelskernen van hun gemeenten opnieuw laten bruisen.

Ondernemers stimuleren om hun winkel te vestigen in de vier handelscentra van de vier gemeenten van de stadsregio en hen laten terechtkomen op de plaats waar ze thuishoren dat is het plan voor sterkere handelskernen dat samen met de provinciale detailhandelscoach Ben Op de Beeck werd uitgewerkt.

De vier gemeenten hebben hun richtlijnen neergeschreven in de gloednieuwe brochure Onze Stadsregio, een aantrekkelijke winkelregio!

download hier de brochure

“Precieze cijfers zijn er nog niet, maar de leegstand is in de kernen van de vier gemeenten al gedaald. Het beleid dat de vier besturen al meer dan een jaar voeren, onder onze begeleiding, is al wel bepalend voor deze trendbreuk”, legt Ben Op de Beek, de detailhandelscoach van de provincie Antwerpen, uit.

De stadsregio heeft vorig jaar al bepaald dat er geen nieuwe supermarkten op het grondgebied mogen komen. Elke handelskern blijft wel een eigen karakter behouden. Zo is Vosselaar vooral een gezellige dorpskern met winkels en horeca. Oud-Turnhout bezit een heel compacte kern, is gericht op streekproducten en er is een link met publiekstrekkers zoals De Liereman en Corsendonk. Beerse profileert zich dan weer al een levendig dorpscentrum met allerlei evenementen.

De handelskern van Turnhout blijft het winkelcentrum van de regio. “We maken in Turnhout een koppeling tussen winkelen, wonen en cultuur, zoals met De Warande of allerlei evenementen”, vertelt Eric Vos (T.I.M), burgemeester van Turnhout. “We geven ook mensen de kans om te experimenteren met bijvoorbeeld pop-ups. Uiteindelijk willen we de hele stadsregio laten schitteren als aantrekkelijke winkelregio. We zien almaar leegstaande panden en vooral kleine handelszaken sloten de voorbije jaren de deuren. De spanning tussen de baanwinkels en de handelaars in het centrum is een realiteit. We willen die situatie rechtzetten.”

Gedeputeerde Ludwig Caluwé (CD&V) van de provincie Antwerpen kwam maandag in Vosselaar persoonlijk de nieuwe brochure ophalen in de  kinderbelevingswinkel StorE van Elly Geerts. “Wij bieden de gemeenten alle info over de detailhandel aan zodat zij even sterk staan als de grote retailzaken”, besluit Caluwé

Foto Bart Van Den Langenbergh - tekst gedeeltelijk overgenomen uit het Nieuwsblad

• Economie
  • Ondernemen