Na bijna 20 jaar van hard werk achter de schermen, bereikte het Vosselaarse CD&V-bestuur samen met Kempens Landschap VZW en het Agentschap voor Natuur en Bos met de gezamenlijke aankoop van het domein een doorbraak in het dossier. We blijven intussen samen met diverse overheden en private partners verder werken om onze inwoners binnenkort terug te kunnen laten genieten van Het Hof en de prachtige omgeving ervan.

Na meer dan 15 jaar hebben de gemeente Vosselaar, Kempens Landschap en ANB een overeenkomst bereikt voor de aankoop van de pastorie Het Hof in Vosselaar. De gemeente en Kempens Landschap kopen het beschermde gebouw en domein aan en ANB wordt de eigenaar van het 25 hectare groot bos errond. De totale aankoopprijs bedraagt 900.000 euro, waarvan 97.000 euro door de gemeente wordt betaald. Het Hof werd tot 1852 gebruikt als pastorie van Vosselaar en deed tot 1776 dienst als uitvalsbasis voor de dubbelparochie van Beerse en Vosselaar. In 1852 werd het hele domein openbaar verkocht waardoor het in private handen kwam. De gebouwen en de tuin verkeren al langer in slechte staat.

Voor de herbestemming van de pastorie was er vorig jaar een open oproep. De Groep Versmissen uit Turnhout is als commerciële partner aangeduid. Het is de bedoeling om het Hof na een grondige restauratie open te stellen voor het publiek.

"We blijven hard werken om van dit nu verwaarloosde, maar in feite prachtige gebouw en domein opnieuw een parel en aantrekkingspool binnen onze gemeente te maken", zegt Josee Heykants-Jansens (CD&V), burgemeester van Vosselaar.

De exacte invulling van het domein is nog niet helemaal vastgelegd. "Het Hof wordt alleszins een plek waar toeristen, rustzoekers of erfgoedliefhebbers bij mooi weer iets lekkers uit eigen streek kan komen drinken op het terras", zegt gedeputeerde Peter Bellens en co-voorzitter van Kempens Landschap. "Er wordt gedacht aan het onderbrengen van erfgoedlogies en er zouden evenementen georganiseerd kunnen worden, zolang die passen in de sfeer van het gebouw en de omgeving." De gemeenteraad van Vosselaar buigt zich donderdagavond over de aankoop van het Hof.

gedeeltelijk overgenomen van "Het Nieuwsblad"